Saturday 7 April 2018

Resepi Nasi Ayam Hainan Roasted Sedap Terbaik

Resepi Mamak
Resepi Nasi Ayam Hainan Roasted Sedap Terbaik

kongsiresepimamak.com – Assalamuallaikum and salam bahagia rakan cantik and terabik. Semoga hari ni menyenangkan buat rakan and keluarga. And sume kebutuhan pasal home bisa didapat dari online shop yang ada. Kali ni saya nak izin berkongsi resepi nasi ayam hainan roasted. Resepi nasi ayam hainan roasted ialah resepi yang berawal dari nasi dan ayam, Kerana ayam merupakan kegemaran ramai orang so buat varian nya seperti yang nak saya kongsikan ni and ada pulak yang lain seperti resepi nasi ayam hainan noxxa, resepi nasi ayam hainan kukus, resepi nasi ayam hainan cabai hijau and resepi nasi ayam hainan chef wan. Then kalau nak try resepi yang nak saya kongsikan ni sila semak and sedia bahan bahan seperti bawah ni. Lepas tu semak cara cara membuat resepi nasi ayam hainan roasted sedap sangat ni.

Resepi Nasi Ayam Hainan Roasted Sedap Terbaikk

Resepi Nasi Ayam Hainan Roasted

Bahan-bahan

  • Sebiji lemon
  • Garam dan lada hsayam – secukup rasa ya. Lada hsayam tu saya tumbuk sendiri.
  • Daun thyme atau rosemary – beli di kedai bahan-bahan kek murah sikit harganya
  • 10 ulas bawang putih (tak perlu buang kulit ya) – saya ketuk-ketuk sikit dengan pisau
  • Minyak zaitun seelok-eloknya – minyak bunga/sayur pun boleh
  • 1 sudu besar butter
  • 1 biji bawang besar – dihiris besar
  • 1-2 sudu besar madu (optional)
  • Saya guna Lemon and pepper seasoning by McCormick (harga RM10.90 di giant). Nak guna ni pun boleh.

Cara-cara Membuat

  1. Bersihkan ayam yang ksaya beli tadi, lepas tu perah lemon pada seluruh ayam bersama lada hsayam, garam dan madu.
  2. Perapkan bersama.
  3. Sementara perap tu, boleh lah ksaya letak minyak zaitun dalam bekas pembakar (saya guna bekas kaca yang memang
    untuk bakar), taburkan daun thyme atas minyak. Kemudian masukkan bawang putih, butter dan bawang besar.
  4. Masukkan ayam dalam bekas tadi dan lumurkan minyak zaitun skali lagi di atas ayam dan taburkan daun thyme.
  5. Panaskan oven terlebih dahulu selama 10-15 minit pada suhu 180C api atas bawah. Kemudian bakar ayam selama 1 jam.

Takkan nak makan ayam jer kan. So sementara menunggu ayam masak, proses memasak nasi pun bermula.
Resepi nasi ni ikut kak saya. Check this out

Bahan Ayam

  • 1 ekor ayam – saya guna 2 ketul sayap n leher ayam
  • 3 biji bawang putih dicincang halus atau diblender
  • 1/2 buku halia saiz sederhana ~ dipotong nipis
  • 1 kiub pati ayam maggi
  • sedikit garam
  • Aku letak jer semua bahan sekali lepas tu rebus sampai mendidih. Sempoi…

Bahan Nasi

  • 2 cawan beras biasa atau beras jasmine ~ kuantiti beras ikut isi rumah
  • 2 sudu besar minyak – aku guna minyak sapi
  • 2 biji bawang putih
  • 2 inci halia ~ dihiris nipis
  • 1 sudu besar minyak bijan – aku tak guna minyak bijan sebab takde
  • 2 helai daun pandan ~ disimpul (ni pun takde, rumah bujang katakan)
  • Rempah tumis 4 sekawan ~ saya tambah (aku pun guna rempah tumis ni)
  • secubit garam

Resepi lain : Resepi Ikan Kerisi Bakar Best Sedap nya

Cara cara Membuat

  1. Beras di cuci bersih – air basuhan beras yang pertama boleh digunakan untuk mencuci ayam (aku dah basuh beras awal-awal tadi)
  2. Masukkan beras dalam periuk nasi bersama daun pandan
  3. Ketepikan
  4. Panaskan minyak dan tumis rempah tumis
  5. Masukkan bawang putih, halia, and masak hingga agak garing
  6. Bahan ni ksaya bahagi 2
  7. separuh bahan tumis digunakan untuk masak nasi
  8. separuh lagi akan digunakan untuk sup ayam nanti,
  9. Setelah di keluarkan separuh bahan tumis untuk sup,
  10. Masukkan separuh air rebusan ayam tadi ke dalam periuk
  11. Masak sekejap hingga didih
  12. Kemudian ksaya curahkan dalam periuk nasi
  13. masak nasi seperti biasa

Bahan Sup

  • 1/2 bahagian air rebusan ayam tadi
  • 1/2 bahagian bahan tumis nasi ayam daun sup
  • *Carrot – optional
  • *1 sup bunjut – optional
  • Secubit garam

Cara cara Membuat

  1. Di dalam periuk lain masak sup ayam hingga mendidih
  2. Masukkan separuh bahagian bahan tumis nasi ayam tadi,
  3. Rasakan garamnya.
  4. Akhir sekali masukkan pula daun sup, tutup api.

Bahan Sambal Lada

  • 1 biji capcicum merah ~ saya letak 5 biji cili merah
  • 2 biji bawang putih
  • 1/2 biji bawang besar
  • 3/4 buku halia saiz sederhana ~ agak2
  • 1 sudu kecil minyak bijan
  • 1 sudu besar gula
  • 2 sudu besar sos cili maggi atau sos cili thai
  • 1 sudu besar cuka makan

Resepi sos

  • 3 biji bawang putih – ditumbuk hancur
  • 3 sudu besar sos cili Thai
  • 3 sudu besar sos cili
  • 1 sudu besar perahan lemon.
  • ½ cawan air panas

Cara cara Membuat

  1. Masak semua bahan di atas hingga kuah sos pekat.

source : mytravelmyfood

Bila dah siap semua hidangkan bersama ayam. Hurm sedap nyeeeeer resepi nasi ayam hainan roasted ni. Pantas menjadi kegemaran my son and hubby. Oke sekian kongsi resepi nasi ayam hainan roasted ni. Semoga resepi ni berfaedah and selamat mencube rakan cantik :3

Resepi lain : Resepi Cheesekut Tiramisu Sedap Wajib Cuba

Resepi Nasi Ayam Hainan Roasted Sedap Terbaik
Admin



from Kongsi Resepi Mamak https://ift.tt/2Jtoy0c
Blogger
Disqus
Pilih Sistem Komentar Yang Anda Sukai

No comments